Tworzenie strony internetowej krok po kroku

,
Tworzenie strony internetowej krok po kroku

Posiadanie strony internetowej jest dzisiaj – podobnie jak posiadanie telefonu komórkowego czy samochodu – w zasadzie czymś zupełnie normalnym. Najczęściej swoje witryny zakładają ci, którzy posiadają własny biznes i chcą zareklamować działalność szerszej grupie odbiorczej. Warto jednak zaznaczyć, że równie często w przypadku stron internetowych mówimy również o posiadaniu bloga czy videobloga, które w najogólniejszym rozumieniu stanowią pewnego rodzaju dziennik prowadzony przez właściciela. W zależności od kilku czynników założenie własnej strony www może być łatwiejsze lub trudniejsze. Wszystko zależy od tego, czego dany użytkownik sieci internetowej oczekuje od swojej przyszłej witryny. Jeśli chodzi o sklepy internetowe oraz strony przedstawiające produkty i usługi oferowane przez jakąś działalność, z pewnością mowa tutaj o stronach profesjonalnych, wykonywanych przez zawodowych informatyków oraz grafików. W przypadku blogów i innych stron mających formę strony-pamiętnika czy też strony hobbystycznej, najczęściej użytkownicy zakładają strony na własną rękę, nie angażując przy tym wspomnianych już wcześniej grafików czy informatyków. Opozycja między dwoma wymienionymi rodzajami stron powiększa się także pod względem cenowym. Za stworzenie profesjonalnej witryny trzeba oczywiście zapłacić. Większość portali blogowych oferuje użytkownikom swoje usługi za darmo.

Płatna strona internetowa

Strona www, za którą trzeba zapłacić, to najczęściej witryna zakładana przez właścicieli sklepów internetowych. Ale nie tylko, ponieważ coraz częściej strona w sieci internetowej jest wizytówką firm, działalności usługowych czy różnego rodzaju spółek oferujących produkty wyłącznie w świecie rzeczywistym. Wydaje się, że coraz częściej zmodernizowane firmy mają charakter dwubiegunowy. Innymi słowy nastawiają się zarówno na sprzedaż w punktach tradycyjnych, jak i na wysyłkę oraz zamówienia internetowe. Przykładem jest chociażby sieć sklepów Tesco, która od jakiegoś czasu oferuje zamówienia produktów spożywczych online.

Punkt 1: Adres internetowy to podstawa

Punktem wyjścia każdej strony internetowej jest oczywiście wymyślenie adresu, pod którym przyszła witryna będzie mogła się znaleźć. Warto zauważyć, że wybór adresu ma niebagatelny wpływ na świadomość odbiorców. Przede wszystkim dlatego, że ciekawy i jednocześnie łatwy do zapamiętania adres utrwali się w świadomości odbiorców, a więc przecież potencjalnych klientów.

Punkt 2: Wybór domeny

Domena internetowa to najprościej rzecz ujmując niepowtarzalny adres danego serwisu internetowego. Najlepiej, jeśli domena wiąże się z firmą czy działalnością w sposób mniej lub bardziej bezpośredni, by potencjalny klient szybko zapamiętał zarówno adres strony, jak i samą spółkę. Warto zaznaczyć, że każda strona może mieć przede wszystkim adres zakończony domeną krajową. W Polsce jest to oczywiście „.pl”. Wybraną domenę należy oczywiście zarejestrować i opłacać. W zależności od wyboru okres posiadania domeny może wynosić od jednego roku do lat dziesięciu. Warto pamiętać o tym, by przedłużyć rejestrację po zakończeniu umowy. Szczególnie wtedy, gdy marka jakiejś firmy zdążyła już wypracować sobie określony prestiż.

Punkt 3: Szata graficzna i wykonanie strony

designPROBardzo ważny punktem przy tworzeniu strony internetowej jest oczywiście odpowiednia szata graficzna. To ona w dużej mierze wpłynie na internautę odwiedzającego konkretny adres. Zazwyczaj szata graficzna tworzona jest prze grafika, jednak w dużej mierze osoba zlecająca projekt bierze udział w powstawaniu szeroko pojętej grafiki. Warto konsultować swoje obawy i pomysły z grafikiem oraz informatykiem, by strona w efekcie końcowy, zadowoliła obie strony. Wykonanie szaty graficznej to nie wszystko. Zakończony projekt musi zostać zamieniony na kod XHTML, czyli innymi słowy na język służący do tworzenia stron internetowych. Ostatnim krokiem w tym punkcie jest umieszczenie kodu na serwerze.

Punkt 4: CMS, hosting, pozycjonowanie

W przypadku stron www bardzo dobrą opcją jest dodanie do strony systemu CMS, czyli innymi słowy systemu zarządzania treścią. Dzięki niemu właściciel strony sam będzie mógł dodawać aktualności na witrynę, bez potrzeby zatrudniania kolejnego informatyka. Dużą rolę w procesie umieszczania strony w sieci pełni także hosting, czyli udostępnienie miejsca na serwerze (komputerze podłączonym 24/7 do internetu). Warto wybrać taki hosting, który zapewni dostęp do strony jak najczęściej. Jeśli serwer nie działa poprawnie, strona www nie będzie dostępna. Pozycjonowanie to z kolei umieszczenie adresu strony jak najwyżej na liście wyszukiwania po wpisaniu odpowiedniej frazy. Pozycjonowaniem zajmują się zazwyczaj agencje marketingowe, reklamowe czy interaktywne.

Jeśli chodzi o tworzenie stron internetowych Poznań jest miejscem, w którym na chwilę obecną znajduje się najwięcej renomowanych agencji reklamowych zajmujących się podobnymi projektami. Mowa tutaj nie tylko o samym tworzeniu witryn, ale także o wspomnianym pozycjonowaniu, które jest dzisiaj doskonałym źródłem dotarcia do klientów.

Darmowa strona internetowa

Blogi to darmowe strony www, ale warto pamiętać, że mają swoje ograniczenia. Przede wszystkim użytkownik czy też właściciel adresu nie ma wpływu na pojawiające się na stronie reklamy. System zarządzania treścią także może być ograniczony. Co prawda można – w przypadku większości portali – zmieniać kolor i szablony, a także układ strony, ale w rzeczywistości są to możliwości bardzo okrojone (jeśli porównamy je z możliwościami profesjonalnej strony internetowej).